Pregătiţi-vă psihicul pentru lupta cu nicotina!

În bătălia cu tutunul, pregătirea psihică este cel puțin la fel de importantă ca pregătirea fizică. Alături de mișcare, fortificarea psihicului este încă un aliat puternic în confruntarea în care v-ați angajat odată cu decizia de a nu mai fuma. Majoritatea fumătorilor îşi doresc să poată renunţa, şi mulţi dintre ei au şi reuşit. Pregătirea psihică presupune înţelegerea cauzelor pentru care ați început şi ați continuat să fumați, să recunoaşteți factorii care predispun la aprinderea unei țigări, situaţiile tentante, însuşirea tehnicilor şi strategiilor de combatere a impulsului de a fuma, descoperirea de noi surse de sprijin psihologic, pregătirea anturajului de la locul de muncă şi din familie etc.
În această luptă, nu e bine și nu trebuie să fiți singur. Încercați să descoperiți un grup de sprijin şi ţineţi legătura cu persoane care încurajează un stil de viaţă fără fumat. Comunicaţi decizia dumneavoastră familiei, prietenilor, colegilor de serviciu etc. Cereţi-le sprijinul. Rugaţi-i să nu fumeze în preajma dumneavoastră şi să nu lase ţigări la îndemână.
Imaginaţi-vă cum va fi când vă veţi bucura de toate beneficiile vieţii de nefumător. Exprimaţi această bucurie repetând frecvent: „Îmi place să fiu liber de tutun!” Reamintiți-vă și întăriți motivele pentru care ați decis să vă lăsați de tutun. Nu permiteţi imaginaţiei dumneavoastră să se concentreze asupra fumatului sau altor aspecte negative. Dimpotrivă, focalizaţi-vă asupra avantajelor vieţii libere de tutun, asupra acelor avantaje pe care le apreciaţi cel mai mult. Informaţi-vă cu privire la efectele reale ale fumatului şi învăţaţi să demontaţi cu luciditate mesajele subtile, manipulatoare ale companiilor producătoare de tutun. Adevărul este că fumatul nu vă oferă absolut nicio plăcere, ci totul este o iluzie. Uşurarea pe care o simţiţi prin inhalarea fumului se datorează înlăturării temporare a efectelor neplăcute ale scăderii nivelului de nicotină din sânge. Stabiliţi-vă modele noi. Observaţi comportamentul nefumătorilor şi încercaţi să-l imitaţi. Observaţi cum reacţionează nefumătorii la diferite situaţii care v-ar determina să fumaţi. Remarcaţi cum reacţionează ei la stres. Imitaţi metodele lor mai bune de a face faţă la stres.